Sluiten

Zoeken op RDMRotterdam.nl

Oud-RDM-er vertelt

Op RDM Rotterdam komen onderwijs en bedrijven samen. Iets wat in de tijd van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij ook al het geval was. Oud-RDM-er Wim Bank vergelijkt vroeger en nu.

“Mensen vragen wel eens: Wat had je liever gehad: de oude Rotterdamsche Droogdok Maatschappij zoals het vroeger was met de know-how en de kunde van scheepsbouw. Of zoals het nu is; de mix van onderwijs en bedrijven, de innovaties.” Over die vraag moet Wim Bank (68), die al ruim 50 jaar op RDM te vinden is, altijd even nadenken.

“De bal rolt dan toch richting het nieuwe RDM. Als ik zie wat er nu gebeurt: de mogelijkheden die de Hogeschool Rotterdam, Zadkine, het Albeda College en de bedrijven hebben, dat is geweldig. Het is fantastisch hoe het alles is gerestaureerd. Mijn favoriete plek is het Innovation Dock. Veel van het oude is nog herkenbaar en toch is het nieuw.”

RDM Bedrijfsschool

Vlak voor zijn 15e verjaardag begon Wim als leerling bankwerker aan de bedrijfsschool van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. Na zijn opleiding ging hij aan de slag op de afdeling Scheepsreparatie. Nadat het RDM concern in 1983 failliet ging, werd hij gevraagd om als leermeester aan de slag te gaan bij de bedrijfsschool, die een doorstart maakte. Bij die bedrijfsschool is hij gebleven tot zijn pensioen in 2013, ook al werd de school diverse keren overgenomen en werd de RDM-werf in 2004 definitief failliet verklaard. Nog steeds geeft Wim rondleidingen op RDM, valt hij nog wel eens in als leraar en neemt hij veiligheidsexamens af.

RDM Rotterdam: vroeger en nu

In vergelijking met vroeger is er veel hetzelfde gebleven, maar ook veel veranderd. Wim: “Vroeger was er net als nu een combinatie van techniekonderwijs en bedrijven onder een dak. In het Innovation Dock had je de RDM Machinefabriek en daarboven zat de bedrijfsschool. Je leerde je vak bij het bedrijf zelf. Wat er wel anders was, was dat je als leerling bij RDM betaald kreeg. Zijn eerste loonzakje heeft Wim nog. 23 gulden per week verdiende hij.

Qua lesgeven is er volgens Wim weinig veranderd. “Het lesgeven is eigenlijk nog nagenoeg hetzelfde als in mijn tijd. Ook nu proberen het Albeda College en de Hogeschool Rotterdam dat bedrijfsgevoel nog te behouden. Het was misschien wel iets strenger. Je was als de dood dat je boortje brak bijvoorbeeld, want dan kreeg je flink op je kop.”

Kattenkwaad

Hoewel de leermeesters destijds erg streng waren, heeft Wim ook voldoende kattenkwaad uitgehaald. “Je had van die oliespuiten. Als je een beetje je best deed kon je daar wel honderd meter ver mee spuiten. We stonden daarmee aan het einde van de pier en als er een Spido langskwam, dan kon je wel raden wat er gebeurde.”

“Ik heb goede herinneringen aan mijn tijd als leerling. RDM stond bekend als heel goed bedrijf met een goede bedrijfsschool. Je had 4 dagen in de week praktijkles en een dag in de week theorie van de leermeesters. Dan leerde je bijvoorbeeld tekeningen lezen. Na twee jaar ging je dan ‘naar beneden’. Zo noemde men dat. Onder leiding van een ervaren man mocht je dan scheepsonderdelen repareren, pompen, afsluiters, schroeven, roeren, dat soort dingen.”

Oud & nieuw

Een van de schepen waar Wim reparatie op uitvoerde, was de ss Rotterdam. “Die is voor mijn tijd gebouwd, maar lag regelmatig in dok voor onderhoud en reparaties. Als ik nu op de Rotterdam loop, dan herken ik het nog steeds. Oud en nieuw kom je overal nog tegen.”