Sluiten

Zoeken op RDMRotterdam.nl

Showcases

ShoreTension

RDM Rotterdam is niet alleen zelf een broedplaats voor innovatie; ook in de directe omgeving wordt volop geïnnoveerd. Zo ontwikkelden de roeiers van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht (KRVE), die op Heijplaatweg 7 gevestigd zijn, de ShoreTension. Dit systeem voorkomt het breken van scheepstrossen bij afgemeerde schepen, door de trossen op constante spanning te houden. Het ShoreTension-systeem wordt inmiddels in havens over de hele wereld ingezet.

Aanleiding voor de ontwikkeling van de ShoreTension was een verzoek van toenmalig havenmeester Jaap Lems aan de roeiers om een betere stormbeveiliging te bedenken, nadat begin 2007 het containerschip ‘CMA-CGM Claudel’ tijdens een storm in de Rotterdamse haven los sloeg. Daarbij richtte het schip voor meer dan honderd miljoen euro schade aan.

 

Trossen vast met ShoreTension

In 2010 presenteerden de roeiers van de KRVE hun vinding. De ShoreTension is een flexibel ‘stand-alone’ systeem dat de trossen van zeeschepen continu op spanning houdt. De krachten op de trossen worden door het systeem opgevangen en zo wordt het breken van trossen voorkomen.

Anders dan bij het traditionele afmeren met trossen aan bolders zal een zeeschip bij harde wind, snelle stroming of golven nauwelijks heen en weer bewegen. Terminals kunnen met behulp van het systeem bovendien makkelijker lossen en laden. Het zeeschip ligt immers veel stiller en kadekranen kunnen dus ongestoord doorwerken. De uitvinding gebruikt geen externe energie en is CO2 neutraal.

 

Veilig afmeren onder extreme omstandigheden

Sindsdien de introductie heeft de ShoreTension zich onder de meest extreme omstandigheden bewezen. Zo werd het systeem in januari 2016 in Bilbao ingezet om het slagzij geraakte schip ‘Modern Express’ onder slechte weersomstandigheden aan de kade te leggen. Ook in onder meer Australië, Nieuw-Zeeland, Oman, Spanje en Italië wordt de ShoreTension inmiddels ingezet.

 

Lees meer over de ShoreTension en de roeiers op Heijplaat.